Bitterzoet – Zonhoven

Dat het gezellig zou worden was een feit. We waren met de voltallige familie een weekend op stap in het verre Limburg. Traditioneel hoort bij dit soort weekends een etentje met de ganse bende in een goed restaurant. Ik dacht wel dat we onze goesting zouden vinden bij Bitterzoet in Zonhoven. Dit is een bierrestaurant dat de brouwsels van kleine Belgische brouwerijen centraal zet. Er wordt een bierdegustatiemenu aangeboden voor rond de 50 euro.

Chef Hilaire Spreuwers nam deel aan Jong Keukengeweld, een kwaliteitslabel zegt mijn ervaring. Ook is de chef niet alleen chef maar eigenlijk bouwkundig tekenaar. Hij leerde het culinaire vak in avondopleiding, toch wel een weloverwogen keuze me dunkt. Mijn nieuwsgierigheid was geprikkeld.

Bitterzoet - Interieur
Bitterzoet – Interieur

Bitterzoet is gevestigd in een gerestaureerde hoeve. Bij het openen van de deur schrok ik wel even. Was dit het restaurant van een veelbelovende jonge chef? Het interieur lag me niet zo…Het leek me een haastig samenraapsel. Op de tafels trokken de zwarte vilten onderliggers met barokke krullen onze aandacht. In de vuilnisbak ermee! Maar goed, we waren gekomen om te tafelen.

Ons aperitief bracht Malheur, een champagnebiertje. En Malheur was het. De ober had een onstabiele hand en morste een volledig glas Malheur over mijn moeder. Er heerste meteen grote verwarring en de ober in kwestie wist zichzelf niet echt een houding. Een excuus kon er ook niet vanaf. We kregen wel wat verse servietten en na even aandringen werd mijn moeder ook geholpen met het drogen van haar jurk.

Amuse met Livar - Pommes Moscovite - Rode Poon
Amuse met Livar – Pommes Moscovite – Rode Poon

Dan wel malheur in het glas, geen malheur in de borden. De amuses maakten terstond veel goed. Ravioli van wortel met kokkels en schuim van citroengras en een hapje met buikspek van Livar, krokant gebakken vlees met weelderige smaak (Limburgs kloostervarken – www.livar.be). Beide amuses waren vernieuwend, fijn en mooi gepresenteerd. Gelukkig een clash met de eerste indruk.

De culinaire toon was gezet. Het voorgerecht oogde hip en innoverend. Deed me spontaan denken aan de nieuwe Scandinavische keuken. De Pommes Moscovite waren witte keitjes, minimalistisch gepresenteerd met zwarte lompviseitjes en bieslook. De keitjeslook werd verkregen door de aardappelen met gekruide eetbare klei en calcium te bestuiven en ze vervolgens vijf uur lang te laten inbakken. Curieus en interessant proces, met mooi en lekker resultaat.

Bieren
Bieren

Ook het tussengerecht van pompoen, rode poon en eendenlever was smullen. Mooi gedresseerd bord waarin de smeltende eendenlever samenvloeide met de perfect gebakken vis. Over de biertjes die telkens bij de gerechtjes werden geserveerd kan ik helaas weinig zeggen. Ik was tot Bob gebombardeerd en moest het stellen met wat water. De disgenoten hadden wel veel lof over wat ze in het glaasje kregen.

Als hoofdgerecht koos ik voor de rog met kappertjes, groene, kool, pastinaak en waterkers. Ik kreeg een groot stuk vis dat klassiek was bereid. De mannen die het vlees kozen kregen filet van Mexicaanse dravers, wit & rood loof en doperwten. Beide gerechten waren zeer degelijk maar zouden net zo goed in de betere brasserie geserveerd kunnen worden. Smakelijk, maar geen waw-gevoel.

Rog - Filet van Mexicaanse dravers - Dessert
Rog – Filet van Mexicaanse dravers – Dessert

Het dessert gaf dat dan weer wél. We kregen de zoete exotische smaken van mangoijs en verse passievrucht, afgewisseld met frisse geleiblokjes gemaakt van groene thee. De plantaardige citrussmaak van de thee sloot naadloos aan op de sterke zoete smaken van het fruit. Een vinnig en prettig dessertje.

Besluit: zeer lekker gegeten. Prijs-kwaliteit is het bierdegustatiemenu bij Bitterzoet een échte aanrader. Er zit muziek in de borden, er wordt vernieuwing gebracht en het concept van een biermenu is leuk – en houdt dit menu voor een stuk ook betaalbaar. Echter, wat in het bord ligt clasht met de omkadering. Zowel aan het interieur, de sfeer als de bediening valt nog veel bij te schaven. Eens dat ook op koers zit ligt er een mooie toekomst voor Spreuwers en zijn team in het verschiet.

One thought on “Bitterzoet – Zonhoven

Geef een reactie

