Gebakken kabeljauw met hemelse broccolipuree

Vandaag houden we het eenvoudig – maar uiteraard daarom niet minder lekker! Ik deel met jullie mijn recept voor gebakken kabeljauw met kappertjes en daarbij een heerlijk smeuïge maar gezonde puree van broccolli. Heb je last-minute gasten over de vloer dan is dit het ideale recept: niet veel poespas,  klaar in een handomdraai en elegant op je bord.

kabeljauw tekts 2

Broccoli is in al zijn eenvoud een schitterende groente vind ik, de perfecte compagnon van heel wat vis- en vleesgerechten. Pascale Naessens leerde mij dat je zonder ook maar één druppel room een zalig weelderige broccolipuree kunt maken.  Sinds ik haar recept probeerde ben ik verkocht en serveer ik deze zalige puree heel geregeld. Pascale gebruikt de volledig broccoli met alles erop en eraan, pureert die en voegt enkel peper, zout en een royale scheut olijfolie toe. Puur & lekker!

recept kabeljauw

De kabeljauw bak ik op de wijze van mijn mama. Van haar leerde ik lekker koken, altijd met verse ingrediënten. Bovendien leerde ze me dat een heerlijk maal niet altijd gecompliceerd hoeft te zijn. Puur eten avant la lettre dus! We bakken de kabeljauwfilets in een hete pan met een goede scheut olijfolie en wat kappertjes, die zorgen voor extra bite & pit. Droog je vis goed af alvorens je hem in de pan legt, anders verliest die te veel vocht en ga je hem koken in plaats van bakken. Bak 3 à 4 min. aan beide kanten, afhankelijk van de dikte van de vis. Blus met een scheut witte wijn voor extra aroma’s.

klaargemaakt

Omdat het oog ook wat wil maak ik quenelles van de broccolipuree. Je maakt de quenelles met behulp van twee eetlepels. Via dit filmpje zie je perfect hoe dat gefixt kan worden! Serveer met wat tomaat voor een extra kleurtouch, et voilà, dinner is served!

Geef een reactie

