A taste of Flemish Food Bash

Vorige zondag was ik als echte foodie paraat voor Flemish Food Bash. Chefs uit alle hoeken van de wereld maakten hun opwachting op het strand van Oostduinkerke – als waren het rasechte rocksterren op een festival. En zoals het elk goed festival in België betaamt moet er wal wat regen vallen. Al zag het er zondag zo kort na de middag wel uit alsof de wereld zou vergaan in Oostduinkerke! Bakken regen kwamen op ons nedergedaald en schuilen waar mogelijk was de boodschap.flemish foodbash atmosphereAls flink Belgje had ik me van een grote paraplu voorzien, maar blijkbaar hadden daar maar heel weinig mensen aan gedacht. Bovendien was er aanvankelijk heel weinig mogelijkheid om te schuilen, maar daar werd al snel een oplossing voor gevonden. Ieder nadeel heeft z’n voordeel en zo konden we gewoon achter de schermen van Flemish Food Bash schuilen en intussen het schouwspel van dichtbij beleven. Goed nieuws dus voor de curieuzeneus in mij.
niek bossaert copperhead ginLife is too short, eat dessert first, dachten we en zo schuilden we met een heerlijk dessertje van toppatissier Niek Bossaert in de hand. Zijn toetje was gebaseerd op het smaakpallet van Copperhead gin met o.a. een cremeux van kalamansi & sinaasappel, biscuit en een jelly van Copperhead Gin. Superlekker!

cocktail paul morel

Dan maar zon in ons glas met een cocktail – en wat voor één! We gingen voor dit pareltje van Paul Morel- en ’t was effectief zo lekker als het eruit ziet. Na enig opzoekwerk blijkt Morel ervaring te hebben opgedaan bij Pure C en The Jane – en dat merk je! Zijn cocktail met o.a. duindoornbes, sake, granité en jus van bier was een pareltje en een unieke smaakervaring!

collage table damis alloro boullabaisse pipero al rex

Passeerden nog de revue (kloksgewijs): pure Romeinse smaken van All’Oro met fregola, ansjovis boter en sinaasappelzeste, Duke-worst uit de big green egg met fris gemarineerde kool en mosterd van Table d’Amis (geslaagde combo), legendary carbonara van Pipero al Rex (favoriet van de boyfriend) en crabcakes van sneeuwkrab met lookmayo van het Britse Boulabaisse (eerder gewoontjes).

P1030683
La Cuchara – Zalm met dilleolie, inktvisinkt en frozen apple cloud

Als je met twee of meer naar zo’n event gaat raad ik je aan om zoveel mogelijk te proeven en te delen. Wij namen telkens maar één portie van iets en deelden die met z’n tweetjes. Zo kan je eigenlijk dubbel zoveel proeven en voel je het wat minder in de portemonnee (€6 per gerechtje). Al geef ik toe dat ik mij in dit soort omgevingen héél erg moeilijk kan bedwingen – tis een beetje mijn temptation island! Zeker als je dan nog eens kan proeven spectaculaire gerechtjes van sterrenkeukens zoals het Limburge La Cuchara of l’Air du Temps  (TOP OF MY LIST).

L'Air du Temps - slakken met look, jus en instant noodles
L’Air du Temps – Escargots met look, jus en instant noodles

Inderdaad, de organisatie liep niet 100% vlekkeloos, en ja het volledige programma op voorhand ware handig geweest (dan had ik die naar het schijnt goddelijke oester van De Kromme Watergang niet moeten missen), but who am I to judge? Het enthousiasme van de organisatie & van alle deelnemende chefs werkte gewoonweg aanstekelijk. Bovendien heeft het mij enorm gesmaakt, heb ik heel wat nieuwe dingen leren kennen en inspiratie opgedaan! Nu het concept nog verder uitpuren en a star is born. 

Geef een reactie

